t>

רחוב בר כוכבא 23 (V-TOWER) בני ברק​

0747-405060

תקדים בעליון: חלוקת אחריות בתאונות "תיקון דרך" וניכוי תגמולי ביטוח לאומי

פסק הדין בעניין הדר חברה לביטוח נ' אליהו (ע"א 1856/08)

תאונות דרכים המערבות מספר כלי רכב, ובפרט כאלו המתרחשות בעת סיוע לתיקון רכב בצד הדרך, מעלות שאלות משפטיות סבוכות בנוגע לזהות "המשתמש", חלוקת האחריות בין המבטחות, וחישוב הפיצויים אל מול תגמולי המוסד לביטוח לאומי. פסק דין מרכזי של בית המשפט העליון (ע"א 1856/08) עושה סדר בסוגיות אלו וקובע הלכות חשובות.

  • הסוגיה: מי אחראי לפצות נהג שנפגע בעת שסייע לתקן משאית של חברו, ונפגע ממשאית שלישית?

  • ההכרעה: הנפגע ביצע "שימוש" ברכב אך לא נחשב ל"משתמש" (מחזיק בשליטה). לכן, הוא נחשב להולך רגל, ושתי המבטחות (של הרכב המתוקן ושל הרכב הפוגע) חולקות באחריות.

  • החידוש המשפטי: בית המשפט החיל את סעיף 331 לחוק הביטוח הלאומי גם על תביעות לפי חוק הפלת"ד. המשמעות: בתביעה מעורבת (צד ג' ומעביד), זכות החזרה של הביטוח הלאומי וזכות הנפגע ל-25% מהפיצויים ("הזכות השיורית") מוגבלות לחלקו היחסי של צד ג' באחריות.


1. הרקע העובדתי: תאונת השרשרת בשולי הכביש

המקרה עוסק בנהג משאית שעצר בצד הדרך כדי לסייע לנהג משאית אחרת (להלן: "המשאית התקולה"), שעבד באותה חברה, להחליף גלגל. בזמן שהנפגע שכב מתחת למשאית התקולה לביצוע התיקון, הגיעה משאית שלישית (להלן: "המשאית הפוגעת"), פגעה במשאית התקולה וגרמה לנפילתה על הנפגע. כתוצאה מהתאונה נגרמו לנפגע נזקי גוף קשים, כולל קטיעת יד ושברים מורכבים ברגל.

המחלוקת המשפטית התמקדה בשאלה מי צריך לשלם את הפיצויים: האם רק מבטחת המשאית הפוגעת ("הדר"), רק מבטחת המשאית התקולה ("אליהו"), או שתיהן יחד.


2. הגדרת "שימוש" לעומת "משתמש": ההבחנה הקריטית

אחת הסוגיות המרכזיות בפסק הדין היא הגדרת מעמדו של הנפגע ביחס למשאית התקולה. האם הוא נחשב "נוהג" או "משתמש" בה?

האם תיקון דרך הוא "שימוש ברכב"?

בית המשפט קבע כי המשאית התקולה אכן הייתה מעורבת בתאונת דרכים, משתי סיבות:

  1. תיקון דרך: הנפגע השתתף בתיקון המשאית, פעולה המוגדרת כ"שימוש ברכב מנועי".

  2. סיכון תעבורתי: גם אם המשאית חנתה במקום מותר, עצם עמידתה יצר סיכון תעבורתי, מה שמכניס אותה להגדרת תאונת דרכים.

למה הנפגע אינו "המשתמש"?

 

למרות שהנפגע ביצע "שימוש" (תיקון), בית המשפט העליון קבע שהוא אינו נחשב ל"משתמש" (או "הנוהג") לפי סעיף 2 לחוק הפלת"ד.

  • מבחן השליטה והפיקוח: המבחן לזהות המשתמש הוא מי בעל השליטה ברכב. אדם שמסייע בתיקון דרך לרכב שאינו שלו, אינו מקבל לידיו את השליטה ברכב ואינו הופך ל"נוהג" נוסף .

  • המשמעות: הנפגע אינו נחשב כמי שנפגע בתוך הרכב ("נוסע") ואינו הנהג שלו. מעמדו הוא כשל "נפגע מחוץ לכלי הרכב" .


3. חלוקת האחריות בין חברות הביטוח

 

מאחר שהנפגע נחשב למי שנפגע מחוץ לרכב בתאונה בה היו מעורבים מספר כלי רכב (המשאית התקולה והמשאית הפוגעת), חל סעיף 3(ב) לחוק הפיצויים.

  • הכלל: כאשר הולך רגל נפגע בתאונה מעורבת, כל הרכבים המעורבים חייבים כלפיו "ביחד ולחוד".

  • החלוקה הפנימית: בין חברות הביטוח לבין עצמן, החלוקה היא שווה. כלומר, "אליהו" (מבטחת המשאית התקולה) ו"הדר" (מבטחת המשאית הפוגעת) נושאות בנטל בחלקים שווים (50%-50%).

  • זכות הבחירה: הנפגע רשאי לתבוע את מלוא הפיצוי מכל אחת מהן.


4. המהפכה בחישוב הפיצויים: סעיף 331 לחוק הביטוח הלאומי

 

החלק החדשני ביותר בפסק הדין נוגע ליחסים שבין הפיצויים הנזיקיים לבין תגמולי המוסד לביטוח לאומי (מל"ל), במיוחד כאשר מעורב מעביד.

הבעיה: כפל פיצוי וזכות החזרה

 

במקרים רגילים, הנפגע זכאי לפיצוי מחברת הביטוח, בניכוי התגמולים שהוא מקבל מהמל"ל. אם סכום התגמולים גבוה מסכום הפיצוי ("התביעה נבלעת"), הנפגע זכאי לקבל מחברת הביטוח (צד ג') 25% מהנזק.

במקרה זה, המשאית התקולה בוטחה על ידי מבטחת המעביד ("אליהו"), והמשאית הפוגעת היא צד שלישי ("הדר"). בית המשפט קבע כי יש להחיל את סעיף 331 לחוק הביטוח הלאומי גם על תביעות לפי חוק הפלת"ד .

המשמעות המעשית של החלת סעיף 331:

 

  1. הגבלת זכות השיפוי: המל"ל לא יכול לחזור אל המעביד (אליהו) כדי לקבל שיפוי על הגמלאות ששילם. המל"ל יכול לחזור רק אל הצד השלישי (הדר).

  2. הגבלת סכום השיפוי: המל"ל יכול לגבות מהצד השלישי ("הדר") רק את חלקו היחסי באחריות. במקרה שלנו, הדר אחראית ל-50% מהנזק, ולכן המל"ל יכול לדרוש ממנה רק 50% מהגמלאות.

  3. השפעה על הנפגע (הלכת ה-12.5%): זכותו של הנפגע לקבל 25% מהנזק (במקרה שהתביעה נבלעת) נגזרת מזכות המל"ל. מכיוון שזכות המל"ל כלפי "הדר" מוגבלת ל-50%, גם זכותו של הנפגע מוגבלת.

    • החישוב: 25% מתוך 50% האחריות של "הדר" = 12.5% בלבד.

לסיכום נקודה זו: אם סכום הפיצויים נמוך מתגמולי המל"ל ("נבלע"), הנפגע יקבל מ"הדר" רק 12.5% מהנזק, ולא 25% כפי שמקובל בדרך כלל, וזאת בגלל מעורבות המעביד באחריות לתאונה.


5. עקרונות בחישוב הנזק: הקטנת נזק והפסדי שכר

 

פסק הדין נוגע גם בסוגיות אזרחיות קלאסיות של חישוב נזק, וקובע סטנדרטים ברורים לחובת הקטנת הנזק.

הפסד השתכרות לעבר

 

בית המשפט המחוזי פסק לנפגע הפסד שכר מלא למשך 9 שנים. בית המשפט העליון התערב וקבע כי זה שגוי:

  • נקבע כי לנפגע יש נכות תפקודית של 75%, כלומר הוא יכול לעבוד באופן חלקי.

  • לא ייתכן לפסוק פיצוי מלא לתקופה כה ארוכה כאשר הנפגע יכול היה לעבוד. חלה על הנפגע חובת הקטנת הנזק.

  • ההכרעה: פיצוי מלא יינתן רק ל-5 השנים הראשונות (תקופת הסתגלות ושיקום). לאחר מכן, הפיצוי יחושב לפי 75% בלבד .

ניכוי תשלומים תכופים ושכר טרחה

 

סוגיה טכנית אך חשובה לעורכי דין: כיצד מנכים תשלומים תכופים? בית המשפט קבע כי את התשלומים התכופים (ששולמו על חשבון הפיצוי במהלך המשפט) יש להפחית מהסכום הסופי (הכולל שכ"ט ומע"מ), ולא מסכום הפיצוי הראשוני לפני ניכוי מל"ל. שיטה זו מונעת פגיעה בחישוב ה-25% המגיעים לנפגע .


שאלות ותשובות (FAQ) בנושא פסק הדין

 

שאלה: האם אדם שעוזר להחליף גלגל נחשב "הולך רגל" או "נהג"? תשובה: על פי פסק הדין, אדם שמסייע בתיקון רכב שאינו בבעלותו או בשליטתו, נחשב ל"נפגע מחוץ לרכב" (בדומה להולך רגל), גם אם פעולת התיקון עצמה מוגדרת כ"שימוש ברכב" .

שאלה: את מי תובעים בתאונה המערבת רכב חונה ורכב פוגע? תשובה: במקרה כזה, הנפגע רשאי לתבוע את שתי חברות הביטוח (של הרכב החונה/מתוקן ושל הרכב הפוגע). החבות היא "ביחד ולחוד".

שאלה: מה קורה אם הפיצויים נמוכים מתגמולי הביטוח הלאומי? תשובה: בדרך כלל, הנפגע יקבל 25% מהנזק מחברת הביטוח. אולם, אם המעביד שותף לאחריות לתאונה, הפיצוי עשוי לרדת ל-12.5% בלבד מהצד השלישי.


סיכום

 

פסק הדין בע"א 1856/08 הוא אבן דרך בדיני נזיקין ותאונות דרכים. הוא מחדד את ההבחנה בין "שימוש" ל"משתמש", וחשוב מכך – הוא קובע הלכה תקדימית לגבי החלת סעיף 331 לחוק הביטוח הלאומי על תביעות פלת"ד. הלכה זו משפיעה ישירות על הכיס של נפגעים בתאונות עבודה שהן גם תאונות דרכים, ומקטינה את הפיצוי הפוטנציאלי במקרים של תביעות "נבלעות" בהן מעורב רכב מעביד.

מילות מפתח: תאונת דרכים, פלת"ד, תיקון דרך, סעיף 331, ביטוח לאומי, תאונת עבודה, הדר חברה לביטוח, אליהו חברה לביטוח, חלוקת אחריות, משתמש ברכב.

דילוג לתוכן