t>

רחוב בר כוכבא 23 (V-TOWER) בני ברק​

0747-405060

תביעת סיעוד נגד קופת חולים: מדריך של כל מה שחשוב להבין

תביעת סיעוד נגד קופת חולים – מה באמת חשוב לדעת (ויש הרבה מה לדעת)

רוצים לתבוע את קופת החולים על סיעוד? תעצרו רגע – קחו נשימה וקראו את זה

תביעת סיעוד נגד קופת חולים היא לא רק עניין של ביורוקרטיה ומסמכים. זו מערכת שלמה שדורשת הבנה עמוקה, ראייה כוללת ומידה לא קטנה של… סבלנות עצבית ברמה של טיבט. כי תכלס? המערכת לא תמיד עומדת לצד המבוטח, למרות שכביכול היא נועדה לשרת אותו.

בין אם מדובר בתביעה בעבור הורה קשיש, בן משפחה אהוב או אולי אפילו עבורכם – חשוב שתכירו את המרכיבים המשפטיים, הרפואיים והפרקטיים שמרכיבים את התמונה. השאיפה כאן היא פשוטה: לממש את הזכויות שמגיעות לכם, בלי שהמערכת תגרור אתכם בכוח לשנים של סחבת.

אז למה בכלל צריך לתבוע? למה זה לא קורה לבד?

רבים מניחים שכאשר אדם הופך סיעודי – קופת החולים תזנק לעזרה. זהו, שלא. בפועל, מבוטחים לא פעם מגלים שהשירותים הסיעודיים אינם ניתנים בהתאם לתנאים שכתובים בפוליסה, או שבקשות נדחות בטענות מדהימות באי-סבירותן (״הוא מסוגל להרים את המזלג לבד – אז הוא לא באמת סיעודי״. כן, זה קרה).

אז מה בעצם אומר "סיעודי" במובן המשפטי?

זו שאלה קריטית. לא מספיק שרופא המשפחה אומר שהמצב קשה. ההגדרה המשפטית של סיעודיות, על פי רוב, מתבססת על מבחן ADL – Activities of Daily Living – תפקוד יומיומי. כדי להיחשב כסיעודי מבוטח צריך להיכשל בלפחות 3 מתוך 6 פעולות בסיסיות:

  • קימה ושכיבה
  • התלבשות
  • אכילה
  • רחצה
  • שליטה על הסוגרים
  • ניידות עצמאית

אם החולה מתקשה באופן ממשי לבצע שלוש מהן – לפי ההגדרה הנהוגה – הוא מוכר כסיעודי. אבל… לפעמים גם כשברור שהוא לא מצליח, קופת החולים תשלח רופאים מטעמה ש"לא תמיד מזהים את זה".

החלום והשבר – למה רוב התביעות הסיעודיות נדחות?

  • חוות דעת רפואית לא מספקת: לפעמים מסתמכים רק על אבחון של רופא משפחה – ולא מגבים עם חוות דעת מ-2–3 בעלי מקצוע (גריאטר, פיזיותרפיסט, נוירולוג…)
  • מילוי לקוי של שאלונים: קופות החולים, דרך חברות הביטוח שלהן, מעבירות שאלוני תפקוד סבוכים שכל טעות קטנה בהם עלולה להוביל לדחייה.
  • אי צירוף מסמכים קריטיים: מעקבים רפואיים לאורך זמן, טיפולים קודמים, צילום וידאו של החולה – כל אלה לא נשלחים… והתביעה פשוט נזרקת.

וזה עוד לפני שנכנסנו לעניין הערכת התפקוד בבית, שמבצעת אחות מטעם קופת החולים או הביטוח. ביקור שיכול להיות ההבדל בין קצבת סיעוד מלאה – לשום דבר.

מי באמת קובע? רמז – לא אתם

התהליך מתחיל בפנייה לקופה או לביטוח (בהתאם למסלול), ממשיך בבדיקת תפקוד מול אנשי המקצוע, עובר לוועדה רפואית פנימית ומסתיים – לעיתים – בבית משפט. למה? כי אם יש סירוב, הדרך הכי יעילה היא לעבור להליך משפטי מקצועי. וזה, ברוב המקרים, הדבר שהופך את הקערה על פיה.

עד כמה זה משתלם להגיש תביעה בעזרת עורך דין?

נתון מפתיע שהתפרסם לאחרונה מראה שבעת ייצוג ע"י עורך דין עם התמחות בנזיקין וסיעוד:

  • הסיכוי לקבל קצבת סיעוד – עולה בכ-45%
  • הזמן עד לאישור התביעה – מתקצר ב-30–50%
  • כמות הכסף לקבלה – גבוהה משמעותית

למה? כי עורכי דין יודעים בדיוק מה להציג, איך לדבר את השפה של המערכת וכיצד להפעיל את כל הדרכים האפשריות להשיג את מה שמגיע למטופל על פי חוק.

שאלות שחייבים לשאול

  • האם החולה עבר בדיקת ADL רשמית? בלי זה – לא יהיה על מה להתבסס.
  • האם יש תיעוד רפואי רציף? תיק רפואי קבוע חשוב, ובמיוחד אצל רופאים מומחים.
  • האם בוצעו ביקורי בית? ומי ביצע אותם? האם זה מגובה בוידאו?
  • האם הוגשה תביעה לקצבת סיעוד מביטוח לאומי במקביל? ולפעמים זה מזהה סתירות מטרידות.
  • האם היו דחיות קודמות? ואם כן – מה הנימוק הרשמי לדחייה?
  • האם פניתם לעורך דין? ומומלץ שיהיה מומחה בתחום.

רגע, אז מה כן צריך לעשות כדי להצליח עם תביעת סיעוד?

5 צעדים קריטיים שאסור לפספס

  • לרכז את התיעוד הרפואי מחדש, מה-5 שנים האחרונות לפחות, כולל סיכומי אשפוז, שמירת אינסטנציה מכל תרופה וטיפול.
  • לגבות את הטופס הרפואי בחוות דעת עצמאית של גריאטר/פסיכיאטר/אורתופד/מטפל.
  • לתעד. פשוט לצלם את המצב בבית – להתלבש, לנוע, לאכול – הווידאו מדבר חזק!
  • לא למלא את השאלון לבד! היו כבר תביעות שקרסו כי סימנתם בטעות שאתם "קמים מהמיטה לבד לפעמים".
  • לפנות לעורך דין שמתמחה בתחום הסיעוד והרשלנות הרפואית – מישהו שחי את זה ביום-יום, יודע עם מי לדבר ובמיוחד – איך לדבר איתו.

בשורה התחתונה – הטכנולוגיה מתפתחת, מדיניות לא ממש

בעידן של AI, רחפנים וניתוחים רובוטיים – הבירוקרטיה הסיעודית עדיין נראית כמו צילינדר חלוד בשירותים של רכבת ישראל. לצערנו, קופות החולים נראות לפעמים כמי שמנסות לצמצם הוצאות – גם אם זה בא על חשבון אנשים במצבם הקשה ביותר.

לכן, אם יש לכם מישהו יקר (או שכן בדיוק התחיל להתלונן על הכאבים), אל תחכו. תתחילו לצבור חומרים. להיות מוכנים. ובעיקר – תשתמשו במערכת שעבדה שנים בתור המכשול העיקרי, ככלי לקבל את מה שמגיע לכם.

יש כסף שממתין – פשוט צריך לדעת איך לגשת אליו. ועו"ד שיודע מה שהוא עושה, יכול להפוך את המאה אחוז תסכול – לשורת רווח מוחשית.

המלצה אחרונה? תבניות זה נחמד במוזיאון. בתביעות – כל מקרה זה סיפור. אל תישארו לבד עם הסיפור שלכם.

דילוג לתוכן